blogy logo
login PRIHLÁS SA
BLOG chulanbetra
ČLÁNKY
DISKUSIE
SLEDOVAŤ BLOG
Recenzie na RPG a adventúry.
Chulanbetra



Cognition: An Erica Reed thriller
pridal Chulanbetra 10.8. 2015 o 1:00



     Kedysi dávno v dobe, keď vládla Amiga a PC len začalo pomaly nastupovať,  sa spolu s RPG hrami tešili najväčšej popularite adventúry. Dnešný mainstreamoví hráči už tieto hry vôbec nepoznajú, alebo si pod nimi predstavujú niečo úplne iné.  Adventúry sú hry, kde hráč ovláda (väčšinou) jednu postavu a môže s ňou vykonávať rôzne akcie napr. pick up, examine, talk, open, .. (zámerne uvádzam anglické názvy). Pomocou týchto akcii hráč postupne odkrýva príbeh, rozpráva s postavami, zbiera predmety a používa ich. Najlepšie tituly vyrobili firmy Lucas Arts a Sierra On-Line, ale skvelé hry urobil aj Legend alebo Adventuresoft. Mne osobne sa páčili najviac sierrácke tituly, mám rád vážnejšie hry. Jeden z najlepších príbehov mala séria Gabriel Knight a autorka Jane Jensen sa podieľala aj na príbehu hry Cognition.

 

Krádež kvetov z hrobov je tiež náplňou práce FBI agenta.

     Firma Phoenix Online Studios, ktorá hru vyrobila a aj ju distribuuje, sa špecializuje na adventúry. Väčšina titulov je ale spolufinancovaná prostredníctvom Kickstartera. Je to logické, kedže tento typ hier nie je medzi hráčmi tak populárny ako kedysi. Dnešní hráči by nevydržali pri hre dlhšie a po pár zaseknutiach by to vzdali. Veru tak, na dohratie adventúry treba používať hlavne mozog a šikovné prsty snipera tu moc nepomôžu. Kedže som hral aj predošlú hru Moebius priamo od Jane Jensen tak obe hry trochu porovnám.

     Príbeh Cognition nenapísala priamo Jane Jensen, ale pomáhala ako story consultant. Hra ako aj príbeh sú rozdelené na epizódy, ktorých je päť, každá časť je samostatná adventúra. Epizódy na seba nadväzujú a tvoria tak niečo ako televíznu kriminálnu minisériu. Hrdinkou je agentka FBI Erica Reed, ktorá má zvláštne schopnosti, dokáže vidieť minulosť, keď sa dotkne ľudí alebo predmetov a to jej pomáha pri vyšetrovaní. Bohužial jej nadriadení nemajú pre toto pochopenie a Erica má celkovo problém s autoritami. Na oddeleni pracuje s ďalšími agentami, John McCoy je jej parťák a je to snáď jediná osoba, ktorú Erica poslúcha. Potom je tu sekretárka Gwen, patologička Gallagherová, forenzný expert Terrence a Sullivan (Sully), s ktorým vedie komplikovaný osobno-pracovný vzťah.

     Na začiatku Erica stratí brata pri šialenom prenasledovaní sériového vraha, po troch rokoch je prípad uzavretý, keďže vraždy prestali. Toto samozrejme Erice vadí, ale musí riešiť nový prípad zdanlivej samovraždy obesením. Samozrejme sa z toho vyvinie niečo veľké, v ďalších epizódach pribudnú nové prípady a všetko sa to pekne zamotá a bude to pre našu hrdinku veľmi osobné. Príbeh je naozaj skvelý, je to perfektný krimi thriller a je tam vidieť prácu Jane Jensen.

"Som FBI agent, odovzdajte mi všetky žreby do lotérie!"

      Prejdime na gameplay, hra nemá vyslovene logické puzzle alebo minihry, je to typická adventúra zo starje školy. Hráč strávi veľa času zbieraním dôkazov, vypočúvaním svedkov, opakovane sa vracia na miesta činov, hľadá nové stopy a komunikuje s ostatnými agentami. Jednotlivé lokácie navštevujeme kliknutím na mape Bostonu. K dispozícii máme počítač, kde si môžeme prezerať dôkazy, vzhľadávať ľudí alebo minulé prípady, posielať emaily, ďalej mobil, ktorým môžeme robit fotky, prezerať pamäťové karty, "vyhľadávať na internete" a samozrejme telefonovať. Hra je pomerne komplikovaná a mnohé situácie si naozaj vyžadujú dôvtip. Niekedy treba hru vypnúť a popremýšlať neskôr a riešenie nás napadne.

     Súčasťou hry je aj používanie špeciálnych schopností agentky. Hráč sa prepne do tzv. cognition módu, v ktorom majú predmety alebo postavy farebnú auru a to znamená, že Erica môže vidieť spomienky postavy alebo čo sa udialo s predmetmi v minulosti. V tomto móde musí hráč správne skombinovať predmety, aby sa mu ukázala minulosť, prípadne s použitím predmetov nájsť spomienky osôb. Je k tomu pekný tutorial, ktorý je súčasťou príbehu. Aj tak sa mi ale najviac páčil systém z Grey Matter, kde som na vyriešenie situácii používal kúzelnícke triky iluzionistu. Celkovo sa hra hrá skvele, príbeh je zaujímavý a to je pre adventúru najdôležitejšie.

Dekan umeleckej fakulty je správne úchylný.

      Prejdeme na technickú časť hry, ktorá nie je pre zábavnosť hry najdôležitejšia. Môže ju však podporiť alebo naopak. Grafika hry je fajn, je to zvláštna kombinácia ručne kreslených pozadí s renderovaným popredím. Postavy aj okolie majú zaujimavý komiksový štýl, neviem ako to pomenovať napoadá ma - farebný noir. Hudba je taktiež skvelá, tu bol zase konzultantom manžel Jane Jensen, skladateľ Robert Holmes. Hra je kompletne nahovorená, síce mi mená hercov nič nehovoria, ale nepostrehol som nejaký problém alebo nedostatky. Zvuky sú taktiež v poriadku, trochu mi chýba ambient, preto že stále hrá v pozadí nejaká hudba. Ten ambient tam je, niekde je ho počuť viac a niekde menej, ale občas v niektorých situáciach by bolo vhodné kvôli atmosfére radšej hudbu úplne vypnúť a nechať len ambient.

Typická pracovňa šéfa oddelenia FBI - akurát idem skontrolovať počítač, či tam nemá porno.

      Čo nedopadlo dobre, sú animácie, ktoré sú príšerné. Okrem toho, že postavy chodia ako by mali nasraté v gatiach, sa ešte aj zarezávajú do objektov, stien a iných postáv. Keď sa zmení pohľad na nejaký bližší detail, tak často stoja vo výhľade. Pri rozhovoroch sa im neprirodzene pohybujú ústa, a taktiež vidiet deformácie na tvári. Občas sa stane, že dám postave príkaz, aby sa niekam pohla a on zostane stáť a o pár sekúnd sa objaví tam kde som ju poslal. Možno majú FBI agenti aj schopnosť teleportácie, ktovie. Zbieranie a používanie predmetov je taktiež pain in the ass na pohľad. Zarezávanie (clipping) je úplne bežné, navyše všetky akcie sú strašne pomalé, co je dost opruzujúce. Trvá niekoľko sekúnd kým postava začne reagovať a použije predmet, začne rozhovor atď. V prípade, že chceme vyskúšať niekoľko predmetov, tak si môžeme rovno pustit defragmentáciu disku. Moebius mal taktiež škaredé animácie, ale nebolo to tak strašné ako tu. Phoenix Studios by mali reálne uvažovať nad zmenou animačného tímu.

     Hra je vyrobená v Unity engine, celkom nechápem, prečo je tak pomalá, mám pocit, že to nikto neoptimalizoval. Testerský tím je snáď z Grécka, inak si neviem vysvetliť, ako toto mohlo prejsť betatestom. Najväčší problém som mal ale v prvej epizóde, kde sa hra v niektorých situáciach logicky bugla a nešlo pokračovať. Napríklad som nemohol odísť z budovy FBI, lebo hra sa tvárila, že som niečo nesplnil, pričom som to samozrejme urobil. Pomohol mi len load a opakované prejdenie situácie znovu, pričom som sa celý čas modlil, aby sa to zase niekde nezaseklo. V ďalších epizódach sa mi toto už našťastie nestávalo.

Snažím sa presvedčiť dvere, aby sa vzdali...márne

     Napriek uvedeným nedostatkom, je príbeh a zápletka hry dostatočne dobrá a bola by škoda si ju nezahrať si. Treba zaťať zuby nad pár bugmi hlavne v prvej epizóde a zľutovať sa nad kvalitou animácii. Ak to dokážete, budete odmenení perfektným krimi thrillerom a skvelou adventure časťou.

Hodnotenie:

Grafika: 85%

Zvuk: 75%

Hudba: 85%

Animácie: 10%

Hrateľnosť:  90%

Celkový dojem: 75%

 



Prístupov 5861
Kvalita článku
hlasov 0

PRÍSPEVKY
SLEDOVAŤ
Prosím prihláste sa pre možnosť pridania komentáru.
Prihláste sa, alebo použite facebook login facebook login
ĎALŠIE ČLÁNKY V BLOGU
Cognition: An Erica Reed thriller
[ 10.8.2015] (príspevkov 0)
Avernum
[ 12.8.2013] (príspevkov 5)